Kadınların İnatçı Sorunu “FİBROZİT – FİBROMYALJİ”

Konu: Kadınların İnatçı Sorunu “FİBROZİT – FİBROMYALJİ”

Sevgili okurlar, bugünden itibaren sağlık köşemizde sizin ile beraber önemli sağlık sorunlarınızı, gelişen teknoloji ve sağlık konusunda yapılan araştırmalarla ilgili sonuçları değerlendireceğiz. Sizinle beraber diyorum, çünkü ben bu köşeyi hazırlarken sizlerin isteği doğrultusunda hareket etmeye çalışacağım ve sizlerin sorularınızı ve katkılarınızı bekleyeceğim.

Bu ilk yazıda, özellikle 30-50 yaş arası hanımlarda çok sık olarak görülen bir sorundan bahsetmek istiyorum. Özellikle aktif ve stress altında çalışan hanımlarda ortaya çıkan fibrozit, yeni tabiriyle fibromyalji sendromu zaman zaman kireçlenme ve diğer romatizmal hastalıklar ile de karışabilmektedir. Hastalar genelde kas ağrılarından yakınmakla birlikte lokal eklem ağrıları, el ve dizlerde subjektif şişlikler, kol ve bacaklarda soğuma, uyuşmadan şikayetçidirler ve beraberinde uyku bozukluğu, yorgunluk ve sabah tutukluluğu da görülür. Yakınmaları, soğuk, yorulma, yüklenme, gerginlik ve hareketsizlik ile artar ve sıcak masaj, aktivite ve tatile çıkmakla azalır.

Fibromyaljik hastalar genel olarak kusursuzluk arayan tiplerdir. Kendilerinden ve çevrelerinden yüksek beklentileri vardır. Mesleklerinde başarılıdırlar ve şikayet etmezler. Yoğun stress altında çalışan bankacılar ve bilgisayar ile çalışanlarda daha sık olarak görülür.

Fibromyaljide: – Soğuk ve nemli hava, – dinlendirmeyen uyku, – Fiziksel ve mental yorgunluk, – Aşırı fiziksel aktivite bulguları arttırır.

– Sıcak ve kuru hava, – sıcak duş veya banyo, – dinlendirici uyku, – orta dereceli aktivite, – germe egzersizleri ve masaj gibi faktörlerde bulguları azaltan faktörlerdendir.

Fibromyalji sendromunun tedavisi oldukça zordur. Hastaya rahatsızlığının ne olduğunu iyi açıklanması ve güveninin kazanılması birinci koşuldur. Hayatını tehdit etmeyen, ancak devamlı bir ağrı sendromuna yakalanmış olduğunu bilen hastalar genelde durumu daha iyi tolere etmekte ve tedavide işbirliği yapmaktadır.

a) İLAÇ TEDAVİSİ:

Ağrı kesici ilaçlar tek başına fazla etkili değillerdir, antidepresif ilaçların bir arada kullanımıyla daha iyi sonuçlar elde edilmiştir. Kortizon kullanımı gereksizdir, kas gevşeticiler yararlı olur.

b) FİZİK TEDAVİ:

Gevşeme sağlayan tedavi yöntemleri oldukça etkilidir. Gevşeme için rahatlama egzersizleri, spreyler ve buz masajı, lokal sıcak uygulama, masajdan yararlanılır. Egzersizler, başlangıçta semptomları, arttırabilmekle birlikte tedavideki yerleri tartışılmaz. Egzersiz programına hafif olarak başlanmalı ve giderek arttırılmalıdır. Ilık suda yüzme ve aerobik egzersizler, yürüme, koşma, bisiklete binme ve germe egzersizleri başarılı olmaktadır.