KLİMALAR VE AĞRI SENDROMLARI

KONU: KLİMALAR VE AĞRI SENDROMLARI

Yazın gelmesiyle birlikte bunaltıcı sıcaklar ve özellikle çalışan kesimleri kurtarıcısı klimalar.Gerçekten klimalar tüm dünyada, özellikle çok sıcak ülkelerin tüm kapalı mekanlarında bulundurulması olmazsa olmayan cihazlardır. Klimalar da diğer teknik aletler gibi gün geçtikçe gelişmiş ve çok çeşitli tipleri ortaya çıkmıştır. Eskiden çok gürültülü ve sesleri insanları rahatsız edebilen klimalar, günümüzde sessiz ve ortamı istenilen soğukluğa ulaştırabilen cihaz sistemleri haline gelmiştir.

Klimalarda teknoloji böylesine gelişirken ve bu ilerleme tüm ülkelere giriş yapabilirken bazı ülkelerde uygulamada hatalar gözden kaçmaktadır. Gelişen ülkelerde sistemin gelişmesi ve bu gelişmenin sağlık sektöründe değerlendirilmesi paralel giderken, gelişmekte olan bazı ülkelerde bu olamamaktadır.

Örneğin, Amerika Birleşik Devletlerinde bugün bir çalışma ortamına merkezi klima sistemi yerleştirilirken, çalışanların masa ve oturma düzeninin uygunluğu, bu konuda uzman bir hekime sağlık açısından danışılırken ülkemizde birçok işyerinde bu konular düşünülmemektedir.

Bizde de klimaların en gelişmiş modelleri kullanılmaktadır. Fakat bunlar çoğu yerde gelişi güzel insanların tepelerine veya omuzlarına , sırtlarına gelecek şekilde yerleştirilmektedir. Daha sonra bu yerleşim sistemi, biz hekimlere hasta yığınları olarak geri dönmekte ve bu olay aynı zamanda şirket ve sigorta firmaların da para kayıplarına yol açmaktadır.

Klimaların yanlış yerleştirilmesi, boyun, sırt ve omuzda ağrılara yol açabilir. Bu ağrılar, kas spazmı ile başlarlar. Soğuğun etkisi ile oluşan kas spazmı ve eğer beraberinde boyun veya bel fıtığı veya başka eklem sorunu varsa olay giderek artar ve tedavi kaçınılmaz olur.

Özellikle bilgisayar ile tüm iş günü çalışan kişilerde zaten belli bir pozisyonda uzun süre çalışma ile bozulan kas dolaşımı soğuğun da tesiri ile iyice bozulur. Ağrı başladığı zaman ilk yapılması gereken sıcak bir duş alıp, istirahat etmek ve eğer ağrı hafiflemiyorsa hekime başvurmaktır.Ağrı ve kas spazmı çok şiddetli değil ise ilk etapta ağrı kesici ve kas gevşeticiler verilir, tropikal pomatlar lokal olarak uygulanır. 5-7 gün sonra şikayetle gerilemiyorsa fizik tedavi uygulanmalıdır. Fizik tedavide, lokal kas dolaşımını arttıran ve düzenleyen ultrason laser gibi sistemler ile ağrı kesici TENS modaliteleri ve masaj uygulanır. Kaslarda zayıflık oluşmuş ise egzersizle tedavi desteklenir.

Prof. Dr. Meral KOZAKÇIOĞLU

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı